2013. január 28., hétfő

Urbanisztika

Délután elmentem a helyi múzeumba (na jó, betévedtem...), és megnéztem a város történetét. Végülis nagyon örültem, hogy így alakult, mert nagyon kontrasztosan néz ki, és kíváncsi voltam, miért (már megint ez a szakmai érdeklődés...).
Szóval az egész úgy kezdődött, hogy lakott itt pár kínai, és boldogan éltek... amíg meg nem érkeztek az angolok, és kezdtek kereskedni. Mert jól ment nekik, és egyre többen odaköltöztek, aztán még tübben, és még többen... akkor még csak 2 emeletes házat tudtak építeni, lett is egy csomó. Pont úgy nézett ki, mint bármelyik angol kisváros mostanában.
Aztán odavándoroltak a kínaiak is, a jobb élet reményében, hát nekik is kellett házat építeni. Csináltak is nekik 4 emeletes zéró komfortos házakat, amikeben kis rekeszek voltak. Minden jó is ment, míg egy járvány ki nem irtotta majdnem az egész bandát. Akkor rájöttek, hogy ez így mégsem lesz jó, és építetttek rendes házakat, de már még magasabbra. Aztán irodákat még magasabbra, és így tovább. Közben kellett a hely, így a régi klasszikus házakat lerombolták.
Városrehabilitáció:



Csak mostanában kaptak észbe, hogy néhányat meg kellett volna tartani, már csak a hecc kedvéért, de addigra alig maradt belőle (kb 5 darab...) Ezeket szépen fejújították, és elnevezték kultúrális örökségnek.

De a növekedés még ma is tovább folytatódik, és újra meg újra akadnak az aktuálishoz képest korszerűtlen épületek, amiket lebontanak, és a helyére építenek még magasabbat.
Azért mindennek van sötét oldala, a szép nagy felhőkarcolók mögötti sikátorok pl így néznek ki:
Tibor mesélte, hogy itt a legnagyobb státusszimbólum, hogy minél magasabb épület minl magasabb emeletén legyen az ember irodája/lakása. Kár, hogy az esős hónapokban (márciustól októberig) ezek a szintek felhőben vannak szinte folyamatosan.
Az időjárásról még annyit, hogy egy dologra nem készítettek fel a derék kollégák: használjak naptejet, még akkor is, ha esik az eső. Lévén tél, bennem fel se merült, de mint kiderült, a köd nem véd igazán az UV sugárzástól. Lazán leégtem. Na sebaj, aki nem hiszik, hogy HK-ban voltam, annak majd szt mondom, síeltem. :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése